I SKYRIUS
ĮVADAS
STEAM švietimas – tarpdisciplininis mokymo(si) metodas, kuris sieja tikslias akademines sąvokas su realaus pasaulio pamokomis, kurių metu mokiniai taiko mokslą, technologijas, inžineriją, matematiką ir meną/visus kitus mokslus kasdienio gyvenimo kontekstuose (jungiančiose mokyklą, bendruomenę, darbą, pasaulio pramonę ir kt.). STEAM kaip mokymo metodologija yra pagrįsta mokinių asmeninės iniciatyvos ir smalsumo skatinimu, juos įtraukiant į įvairialypę praktinę tyrimų veiklą, tuo siekiant iš esmės didinti STEAM dalykų patrauklumą.
STEAM ugdymas – integralus, į kompleksišką tikrovės reiškinių pažinimą, pritaikymą ir problemų sprendimą kreipiantis mokinių gebėjimų ugdymas gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, menų ir matematikos (STEAM, angl. science, technology, engineering, arts, maths) kontekste.
Tai ugdymo organizavimo modelis, kuriame gamtos mokslai, technologijos, inžinerija, kūrybiškumo ugdymas ir matematika naudojami mokinių tiriamųjų gebėjimų, bendradarbiavimo ir kritinio mąstymo ugdymui.
Siekiama didinti mokinių susidomėjimą gamtos mokslais, technologijomis, menais, matematika, ekonomika, geografija, anglų k., lietuvių k. ir lit. bei ugdyti mokinių kūrybiškumo, iniciatyvumo ir verslumo kompetencijas. Gimnazijos STEAM strateginį planą rengė darbo grupė: biologijos mokytoja metodininkė Gida Zobėlienė, informacinių technologijų mokytojas metodininkas Algirdas Jasinevičius, karjeros ugdymo specialistė Daivutė Norbutienė, lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja ekspertė Jolanta Šmitienė, anglų kalbos mokytoja metodininkė Vitalija Gedeikienė, dailės mokytoja ekspertė Jolanta Baubkuvienė.
II SKYRIUS
STRATEGINIAI TIKSLAI IR PRIORITETAI
Šilalės Simono Gaudėšiaus gimnazijos STEAM ugdymo tikslas – įgyvendinti gimnazijos viziją, veiksmingai ir nuosekliai organizuoti gimnazijos veiklą, telkti gimnazijos bendruomenę kokybiškam ugdymui ir inovacijų diegimui, tikslingai pasirinkti gimnazijos veiklos kryptis ir prioritetus, numatyti ir planuoti gimnazijos raidą.
Gimnazija 2023–2027 metais planuoja pagrindinį dėmesį skirti šiems STEAM prioritetams:
- Didinti mokinių susidomėjimą gamtos mokslais, technologijomis, menais, matematika, ekonomika, geografija, anglų k., lietuvių k. ir lit. bei ugdyti mokinių kūrybiškumo, iniciatyvumo ir verslumo kompetencijas.
- Informacinio mąstymo ugdymas mokantis tyrinėjant.
- Skatinti aktyvų mokytojų bendradarbiavimą, dalinantis teorinėmis ir praktinėmis įžvalgomis.
- Pristatyti sėkmingų kolegialaus bendradarbiavimo pavyzdžių gerinant pamokos kokybę.
- Skatinti pedagogų tarpmokyklinį profesinį bendradarbiavimą per pozityvią gerosios patirties sklaidą
- Pristatyti naudojamus kolegialaus bendradarbiavimo metodus ir būdus, įrankius, veiklas pamokose, popamokinėje veikloje ir kt. renginiuose, kurie skatina įvairių gebėjimų mokinius stebėti ir pažinti, tyrinėti ir atrasti save bei aplinkinį pasaulį, ugdo kritinį mąstymą, problemų sprendimą, bendradarbiavimo ir kitas kompetencijas.
Pridedama:
- Šilalės Simono Gaudėšiaus gimnazijos STEAM dalykų stiprinimo veiksmų planas (Priedas Nr.3).
- STEAM ugdymo modulio (I – II kl.) programa 2023 – 2024 mokslo metams (Priedas Nr.2).
- Atvirų/integruotų pamokų* 2023-2024 m.m. planas (Priedas Nr. 3).
- I – II kl. projektinių darbų sąrašas (Priedas Nr. 4).
- Edukacinių projektų „Išgirsk, pamatyk, išbandyk“ įgyvendinimo grafikas (Priedas Nr. 5).
III SKYRIUS
SITUACIJOS ANALIZĖ
2021-09-27 gimnazija priimta į tarptautinį STEAM tinklą, po įsivertinimo buvo suteiktas „STEM School Label Competent“ ženklas.
Gimnazijoje aktyvi projektinė, prevencinė ir pažintinė veikla. Įdomi ir įvairiapusė neformaliojo švietimo programų pasiūla: kultūrinė, sportinė, pilietinio ir patriotinio ugdymo, meninės saviraiškos. Mokiniams pateikiama plati dalykų modulių, pasirenkamųjų dalykų pasiūla, jie gali rinktis vieną iš trijų užsienio kalbų. Visa tai leidžia praktiškai tenkinti mokinių ugdymosi poreikius. Gimnazijoje dirba kvalifikuoti mokytojai, taikomi įvairūs mokymo ir mokymosi metodai, vyrauja geri, dalykiški, skatinantys bendravimą ir bendradarbiavimą bendruomenės narių tarpusavio santykiai. Gimnazijos materialinė bazė šiuolaikiška, įrengtos modernios edukacinės erdvės viduje ir lauke įvairioms mokinių ir kitų bendruomenės narių veikloms: sportui, laisvalaikiui, kitiems renginiams.
Siekdama įdomiau, turiningiau organizuoti ugdymo procesą gimnazija glaudžiai bendradarbiauja su socialiniais partneriais šalyje ir užsienyje: kultūros įstaigomis, profesinėmis ir aukštosiomis mokyklomis, verslo įmonėmis, rajono, šalies ir užsienio bendrojo lavinimo mokyklomis, nevyriausybinėmis organizacijomis.
Pažangių technologijų plėtra reikalauja keisti mokymo metodiką, naudojant informacines technologijas. Gimnazijoje visuose dalykų kabinetuose, aktų salėje, bibliotekoje įrengtos kompiuterizuotos darbo vietos su interneto prieiga, kabinetuose yra interaktyvios lentos, projektoriai ar ekranai, skaitykloje konferencinė įranga. Įrengti visi būtini specializuoti kabinetai: chemijos, fizikos, biologijos, technologijų, moderni gamtos mokslų laboratorija, 3 informacinių technologijų kabinetai. Jie gerai aprūpinti reikalingomis mokymo priemonėmis. Šiltuoju metų laikotarpiu gimnazistai sportuoja modernizuotame miesto stadione, gimnazijos teritorijoje įrengtoje daugiafunkcinėje sporto aikštelėje su lauko treniruokliais.
Mokiniai ir mokytojai turi galimybę naudotis įrengtu sparčiu šviesolaidiniu interneto ryšiu ir belaidžiu Wifi ryšiu visose gimnazijos patalpose. Kokybiškai besikeičiančios technologijos bei jų taikymo galimybės skatina ne tik plėtoti informacinių ir komunikacinių technologijų infrastruktūrą, bet ir tobulinti pedagogų skaitmeninių technologijų taikymo ugdymo procese gebėjimus.
Sukurta gimnazijos internetinė svetainė www.gaudesius.lt, kurioje reguliariai viešinama visa gimnazijos veikla.
Atsižvelgdama į bendras IT tendencijas, gimnazija kuria šiuolaikišką modernią mokymo(si) aplinką, aprūpintą informacinėmis technologinėmis priemonėmis, ir nuolat skatina pedagogus tikslingai jomis naudotis. Naujų šiuolaikinių technologijų įsigijimas ir panaudojimas pagal Tūkstantmečio mokyklų programą dar labiau pagerins ugdymo proceso kokybę: mokymasis taps patrauklesnis, įdomesnis ir įvairesnis.
Teikdama pagrindinio ugdymo II dalies ir vidurinio ugdymo programas, gimnazija atsižvelgia į mokinių bei jų tėvų poreikius ir interesus, sudaro galimybes gilinti žinias, plėtoti kūrybiškumą ir saviraišką per neformaliojo švietimo užsiėmimus, pasirenkamuosius dalykus, dalykų modulius, projektinę veiklą.
Gimnazijoje siekiama sudaryti kuo palankesnes sąlygas mokiniams siekti geresnių mokymosi rezultatų. Kasmet organizuojamas dalykinių olimpiadų mokyklinis etapas, vyksta įvairūs konkursai, projektai, kuriuose dalyvauja ne tik mūsų gimnazijos, bet ir kitų rajono, regiono ar net šalies mokyklų mokiniai. Geriausi mokiniai atstovauja gimnazijai rajone ar šalyje organizuojamuose renginiuose.
IV SKYRIUS
PRANAŠUMŲ, TRŪKUMŲ, GALIMYBIŲ IR GRĖSMIŲ ANALIZĖ (SSGG)
Stiprybės (ką šioje veikloje esame jau nuveikę) | Silpnybės, tobulinimas (kokių resursų mums trūksta) |
Mokytojų potencialas, gimnazijoje dirba 5 mokytojai ekspertai, 33 – metodininkas, 5 vyr. mokytojai. Gimnazijoje STEAM srityje yra suteiktas „STEM School Label“ ženklelis. STEAM mokyklų portale pateikiame gerosios patirties pavyzdžių, matome kitų mokyklų patirtį, aptariame gamtos mokslų metodinėje grupėje. I-II kl. gimnazistams yra siūlomi rinktis dalykų STEAM moduliai. Patirtis atliekant tiriamuosius, projektinius darbus. Gimnazijos ugdymosi aplinkos šiuolaikiškos, įkurta gamtos mokslų laboratorija. Veiklų viešinimas gimnazijos tinklapyje, https://gaudesiausgimnazijasteam.wordpress.com/ |
STEAM ugdymo turinio atnaujinimas. Reikalinga pagalba specialistų parengiant specifinių praktinių-tiriamųjų darbų aprašus. Reikia kompetencijų tobulinimo programos pedagogams, rekomendacijų, kaip ugdyti STEAM kompetencijas gimnazijoje, kaip tobulinti veiklą. Naujų socialinių partnerių paieška. |
Galimybės (kas galėtų būti tie veiksniai, kurie mums pastiprintų ir padėtų pasiekti išsikeltus tikslus) | Grėsmės (kas gali mums sutrukdyti – ką galime numatyti ir ko nesitikime) |
Naujų socialinių partnerių/netradicinių erdvių paieška. Profesinis tobulėjimas. |
Neigiamos nuostatos. Pokyčių baimė. |